Like a girl
A continuació, passaré a reflexionar sobre el següent vídeo: like a girl.
1. Què t'ha semblat el vídeo? Argumenta la teua resposta.
He escoltat milions de vegades frases com "pegues com una xiqueta", amb la finalitat de menysprear tant a les dones com a aquella persona a la qual es dirigeix. En primer lloc em pregunte, en quin moment, frases com aquesta han passat a ser pejoratives?
En aquest vídeo podem veure com xics i xiques majors de 13 anys, quan se'ls demana que facen accions determinades com una xica, immediatament les realitzen de manera estereotipada i grotesca. En canvi, al fer aquesta mateixa prova a xiquetes menors de 10 anys, observem un gran canvi, un canvi esperançador! Aquestes xiquetes van actuar com a xiquetes valentes, guerreres, fortes; com les xiquetes que són.
Crec que aquest vídeo hauria de ser visionat en cadascuna de les classes de cada col·legi existent, ja que ens mostra una perspectiva esportiva a partir de la qual el significat més positiu que se li atorga a ser una xica és guanyar la carrera.
Enfront d'aquesta problemàtica de fons, la perspectiva de gènere adoptada en EF ha d'incloure una postura crítica amb altres sistemes interconnectats amb el sistema de gènere, com el neoliberal. És a dir, és necessari ampliar la perspectiva de gènere per a ser capaç de percebre el que roman ocult.
D'aquesta manera, l'imprescindible és combatre el problema de gènere sabent l'important que és revisar la forma en què percebem aquest problema. En el camp de la EF i l'esport, pense que l'habilitat motriu és un indicador clau a l'hora de repensar els Estereotips de Gènere.
2. Quines altres frases estereotipades, relacionades amb la pràctica d'activitat física, esport o la imatge corporal has escoltat alguna vegada per a les xiquetes? I per als xiquets?
Començaré parlant per aquelles frases estereotipades relacionades amb aspecte físic que se'ls diu als xiquets i xiquetes.
- És un xiquet? És tan bonic que sembla una xiqueta.
Potser la bellesa és una cosa exclusiva del gènere femení?
- Portar arracades és de xica o pintar-se les ungles és de xica o maquillar-se és de xica...
De debò? A quin xiquet o xiqueta no li agrada pintar-se les ungles? El problema ve amb els comentaris adults, que són els que van calant en la mentalitat dels xiquets i les xiquetes i el que els porta finalment a pensar que hi ha coses exclusives de xiques i altres exclusives de xics. Això arriba a reprimir els seus desig, perquè no és el que suposadament s'espera d'ells, i, per consegüent, a criticar al xiquet que el faça.
- És una xiqueta? Com no porta arracades pensava que era un xiquet
Encara està molt interioritzat a nivell social que les xiquetes han de portar arracades per a estar boniques...
- Portar els cabells llargs és de xiques / Portar els cabells curts és de xics
Si ocorre el contrari... sembla estrany.
Una vegada vistes aquestes, passaré a aquelles relacionades amb esports o activitats:
Quantes vegades heu sentit dir les següents frases? Perquè jo quasi diàriament.
- El futbol és de xics, el ballet és de xiques... És més, us contaré una anècdota que em va passar fa uns dies:
Com a entrenadora de Gimnàstica Rítmica, promocione el campus del meu club i per a sorpresa meua, em parla una mare demanant-me més informació. Als segons em diu: "Res. M'acabe de donar compte que és de gimnàstica i jo tinc un xiquet". Al que li responc, "Perdona, però ni la gimnàstica ni la resta d'esports tenen gènere, cadascú és lliure de decidir què vol practicar." Això no es queda ací, la seua última resposta és la següent: "Gràcies, però es que a ell això no li va"
Creieu que realment al xiquet no li va aquest esport o és la mare la que té por al fet que li agrade?
- "Eres l'home de la casa i has de cuidar de tots". La societat té massa interioritzat que és l'home qui ha de cuidar de la dona.
- "A una xiqueta no se li pega". Ah, I a un xiquet si? Hem d'ensenyar als xiquets i xiquetes a no pegar, amb independència del seu sexe, i a resoldre els conflictes mitjançant el diàleg.
O frases dirigides a xiquetes com:
- "Eres molt forta per a ser una xica!" o "Eres molt bruta, sigues més fina"
- "No plores, amb el bonica que tu eres!" Obliguem les xiquetes a reprimir les seues emocions amb frases com aquestes en les quals fem veure que val més la bellesa femenina que els sentiments. I és que tant en l'àmbit de la bellesa com la societat en general, transmetem uns missatges que porten a les xiquetes a créixer amb un ideal físic i estereotipat que no es correspon amb la realitat.

3. ¿Cómo podrías trabajar los estereotipos de género relacionados con el deporte, en el área de Educación Física?

Hola Sandra!!
ResponderEliminarAqueix vídeo ens ensenya la crua realitat, i que aquests pensaments segueixen actualment sobre les dones i l'esport.
Només amb veure les notícies, podem observar la gran diferència, els mateixos esports però una inferioritat respecte a si juguen dones abismal. Considere que podem canviar les coses com a futures mestres d'Educació Física, per això em sembla molt interessant la teua proposta i me l'apunte per a un futur.
L'entrada està molt completa amb frases d'estereotips, imatges i vídeos, que fan més atractiva l'entrada i completen la informació.
Bon treball, un 9,5!
Hola Sandra.
ResponderEliminarCrec que fins el moment em pareix la entrada més interesant de totes pel fet de com està vist a la societat actual aquest tema dels estereotips en les dones.
El principal exemple el podem veure e l'esport professional, on sabem la diferència abismal que hi ha als sous que reben els homes i les dones, quan la vertadera realitat és que es dediquen al mateix.
Aquesta entrada seguix amb la tònica de tot el blog, molt bona entrada, amb bona organització, contingut audiovisual i sense cap errada d'ortografia apreciable, a més de ser una entrada molt rellevant a nivell social.
Enhorabona pel treball, un 10.
Esta entrada me parece muy interesante, pues trata un tema muy presente en la actualidad y durante los últimos años. Estoy totalmente de acuerdo con tu punto de vista. Pienso que la forma más posible de cambiar esto es mediante la educación. Por tanto, nosotros, como docentes, tenemos la responsabilidad de educar a los alumnos y alumnas en valores que fomenten la igualdad, ya que, en sus actitudes e ideales de adultos, se verá reflejado nuestro trabajo con ellos desde pequeños.
ResponderEliminarPor último, la actividad puede resultar muy útil para el alumnado y que observen los prejuicios que pueden llegar a tener de forma inconsciente a causa de la sociedad, y que se den cuenta de que la mejor o peor realización de una tarea o actividad no se relaciona con el género, sino con cada uno.
Enhorabuena, para mí es un 10.