Jocs modificats

 A partir de la práctica vivenciada esta mañana en el gimnasio (juegos modificados) reflexiona sobre este contenido a partir de las siguientes preguntas: 

1. Què són els jocs modificats? 

Són jocs que mantenen en essència la naturalesa problemàtica de l' esport  i de la seua tàctica. 

No pertanyen a cap institució esportiva ni estan subjectes a la formalització i estandardització, sinó que són un tipus de jocs que es troben entre “el joc esportiu tradicional” i el “joc lliure”. 

A aquests jocs, el factor tècnic es redueix i se li dona major importància als principis tàctics, per a donar major èmfasi al desenvolupament del joc en si, afavorint que hi haja una major participació de l'alumnat que te menys habilitats físiques i es facilita la integració de tots dos sexes. 

Encara així, els jocs modificats compten amb regles inicials, encara que permeten realitzar modificacions sobre la marxa sempre que hi conserven l'essència de l'esport estàndard. 

Els jocs modificats es classifiquen en 4 tipus: 

   - Blanc i diana: Llançar el mòbil contra el blanc en el menor nombre d'intents:  

Cúrling, Croquet, Golf, Billar, Bitles

   - Bat i campLlançar el mòbil amb un altre objecte amb la finalitat de retardar la devolució del contrari:

Beisbol, Criquet, Softball

   - Pista dividida: Colpejar el mòbil a una zona de l'espai de joc amb la finalitat que no la retorne el contrari:  

Tennis, Frontó, Voleibol, Bàdminton  

   - Invasió: Envair el camp contrari per a introduir el mòbil en la meta de l'adversari:  

Futbol, Waterpolo, Bàsquet, Handbol, Rugbi, Hoquei


2. Per què són tan educatius en l'etapa de Primària? 

Els jocs modificats passen a un concepte que se centra en l'ensenyament de jocs esportius, deixant a un costat l'Educació Física tradicional basada en la tècnica.

Aquests jocs permeten aconseguir uns objectius en cada activitat perquè la modificació deixa un ampli camp en el qual treballar les necessitats de cada alumne/a. Alguns d'aquests són el foment de la participació de l'alumnat i la integració de tots dos sexes; l'ús de material poc sofisticat i, el més important per a mi, l'actuació com a protagonistes dels alumnes i alumnes en les sessions deixant-los modificar normes i crear nous jocs.

En conclusió, els i les docents realitzarem modificarem el joc depenent de l'objectiu que perseguim.


3. Elabora una proposta de joc modificat per a l'alumnat de 4t de Primària

Blanc i diana

Nom del joc:  Nom del joc: Tir als pots.

Material:  El propi cos, pots de plàstic de diferents colors i un frisby.

Descripción de la actividad: Descripció de l'activitat: En primer lloc, organitzem una fila d'objectes, en aquest cas seran pots de plàstic de diferents colors, en el fons de l'espai i en grups de cinc ens situem a l'altre costat amb un *frisby cada grup. 

La finalitat del joc és derrocar els objectes mitjançant el llançament del frisby. Els objectes derrocats són recollits per qui els ha tirats i s'emporten al lloc des d'on es llança el *frisby. Gana qui més objectes té en la seua possessió al final. Només es pot avançar per a llançar fins a la meitat del camp.

Mitjançant aquest joc modificat, el que es pretén és desenvolupar la coordinació oculomanual i la cooperació entre els membres del grup a més de donar-los a conéixer els jocs de blanc i diana.


Bat i camp

Nom del joc: Pilota botella

Material: Botelles de plàstic, cércols, una pala i una pilota.

Descripció de l'activitat: Es crearan grups de mínim 5 xiquets i xiquetes i es juga en un camp de beisbol creat i adaptat a les capacitats de l'alumnat. Existeixen quatre bases en un quadrat orientat sobre un dels seus vèrtexs. 

En cada base es col·locarà un cércol i una botella de plàstic. Un dels defensors serà el pitxer i quatre es col·loquen prop de les bases per a rebre els batejos. Els atacants romanen fora del terreny de joc fins que els toque el torn establit prèviament. 

Comença el primer batedor des de l'interior d'un cércol. El joc consisteix a intentar batre amb la pala la pilota llançada pel pitxer i tractar d'arribar a la quarta base passant per totes les anteriors, derrocant les botelles, abans que la pilota arribe al receptor de la quarta base. 

Mentrestant, l'equip defensor intenta rebre el llançament i està obligat a passar la pilota per totes les bases abans d'aconseguir la quarta, tenint, almenys, un peu a l'interior del cércol de la base per a efectuar la passada. 


Si el jugador aconsegueix la carrera, anota un punt per al seu equip. Després, serà el torn del segon corredor, i així successivament, fins que tot l'equip haja batut. A continuació, intercanvien els papers amb l'altre equip; gana el que més punts obtinga. 

Si hi haguera algun xiquet o xiqueta que després de tres intents no aconseguira batre la pilota llançada correctament passaria directament a la primera base.


Invasió

Nom del joc: El fortí (Variant: cementeri)

Material: Pilota i cons

Descripció de l'activitat: Es crearan tres grups del mateix nombre d'alumnes i alumnes en cadascun. Després d'això, delimitarem l'espai en tres zones, situant-se cada equip en una zona.

Els dos equips que es troben en l'exterior, hauran de matar als de la zona central i serà l'equip restant, situat en la zona del mig, el que haurà d'evitar que la pilota toque el seu cos. Els grups extrems, hauran de llançar la pilota de cintura cap avall per a matar. El jugador o jugadora mort/a, podrà tornar a entrar si un company agarra la pilota a l'aire. Guanyarà l'equip que aconseguisca deixar més jugadors en pista.

Cada 2 minuts els equips giraren.  

Pista dividida

Nom del joc: Captura la bandera

Material: Petos, cércols, cons

Descripción de la actividad: Per a aquest joc situarem els cércols dues cantonades del camp i serà on posarem les banderes (com a banderes posarem petos). Al voltant d'aquests cércols situarem cons que serviran per a representar la zona segura. El mateix amb un altre a part del camp.
A continuació posarem en la part del camp dos cércols rojos els quals representaran la presó i  altres dues més en l'altra part. Situarem als jugadors en la seua meitat de camp i començarà el joc.

Els d'un equip hauran d'anar a la meitat de camp de l'equip contrari a agafar una de les banderes. L'alumne o alumna que agafa la bandera es va i la posa en el seu territori 

Si un jugador o jugadora va al camp contrari i és enxampat s'ha d'anar a la presó de l'equip contrari. Per a ser salvat, algun/a dels jugadors/as del seu equip haurà d'anar agafar-lo i portar-lo fins al seu camp. Si l'alumne o alumna és enxampat amb una bandera del contrincant, haurà de deixar-la en el seu lloc abans d'anar a la presó.  

Guanya l'equip que ha capturat les quatre banderes de l'equip contrari i que per tant tindrà huit en total.



Comentarios

  1. Hola Sandra!
    Una entrada molt completa amb diferents jocs modificats molt interessants i que m'apunte per a un futur. M'ha agradat la teua resposta sobre la importància d'aquests jocs en l'etapa d'Educació Primària, opine igual, ja que fomenten la participació de tots (tant de xics com de xiques) i una cosa molt important, els materials són molt senzills de trobar, per la qual cosa les propostes són fàcils de dur a terme.
    Bon treball, un 9!

    ResponderEliminar
  2. Hola Sandra.
    M'ha paregut una entrada molt interessant amb gran varietat de jocs modificats que, per sort, he pogut practicar algun d'aquest als centres on he estat i als xiquets i xiquetes els ha encantat, ja que tots es senten importants.
    A més, no són difícils d'entendre per als alumnes i són molt dinàmics ja que, excepte el primer, hi ha gran quantitat de moviment durant l'execució de les activitats.

    Molt bon treball Sandra, un 9,5.

    ResponderEliminar
  3. Una entrada muy interesante Sandra, los juegos modificados que has propuesto permiten una elevada participación del alumnado, lo que les motivará y hará que disfruten de las sesiones. Además, al lado de cada juego has puesto una imagen bastante aclarativa del proceso, es fácil de entender y de llevar a cabo.
    Buen trabajo, desde mi punto de vista es un 9.

    ResponderEliminar
  4. Todos los juegos modificados por Sandra me parecen buenísimos y una gran fuente de información y recursos. Todos los juegos están bien explicados y constan de una imagen que complementa la explicación. En ellos los alumnos se sentirán muy motivados y lo pasarán en grande.
    Mi nota es un 9,5.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario